TeroWeckroth1

Ennuste Antero Vartian apteekkialoitteen kohtalosta

 

Kirjoitin elokuussa blogin jossa vaadin parempaa jäsentelyä apteekkien vapauttamisesta käytävään keskusteluun. Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia on nyt tehnyt lakialoitteen joka ehdottaa apteekkien määräsäätelystä luopumista mutta jättää alan rakenteet suurilta osin muutoin ennalleen. Ehdotus on hyvin paljon linjassa sen kanssa mitä itse ehdotin blogini kommentointiosassa eikä se itse asiassa ole kovinkaan radikaali. Ennustan sille menestystä. 

 

Mitä ehdotetaan muutettavaksi ja mitä ei?

1 Apteekkitoiminnan luvallisuus

Apteekkitoimintaa saa harjoittaa vain Fimean myöntämän apteekkiluvan turvin. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

2 Apteekkien yksinoikeus lääkkeiden vähittäismyyntiin

Yleisesti käytetty termi “apteekkimonopoli” viittaa useimmin apteekkien yksinoikeuteen harjoittaa lääkkeiden vähittäiskauppaa. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

3 Apteekkien yhtiömuoto

Nykyisin apteekit ovat henkilöyhtiöitä joissa kaikki omaisuus, varasto ja velat ovat apteekkarin henkilökohtaisessa omistuksessa ja vastuulla. Osakeyhtiö tai muu juridinen henkilö ei voisi saada apteekkilupaa. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

4 Apteekkien omistuspohja

Osakeyhtiömuotoisten apteekkien omistuspohja voitaisiin avata kaikille tai esimerkiksi vain lääketukkukaupoille, kaupan keskusliikkeille tai pääomasijoitusrahastoille. Mutta koska lakialoite ei muuttaisi yhtiömuotoa, ei se johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

5 Apteekkien lukumäärän ja sijaintien säätely

Määräsäätelyn poistaminen on ensimmäinen lakialoitteen ehdottamista tärkeistä muutoksista. Ehdotuksen mukaan apteekkilupa pitäisi myöntää proviisorille joka täyttää laissa jo nykyisin olevat vaatimukset, ilman viranomaisen tarveharkintaa uudelle apteekille. 

Päällisin puolin lakiehdotus on hyvin odotetun kaltainen. Mutta on huomattava, että aloitteessa ei rajata mitenkään yksittäisen proviisorin omistamien apteekkitoimipisteiden määrää. Tämä johtaa, hieman yllättäen, apteekkiketjujen sallimiseen mutta vain nykyisellä omistuspohjalla. Toisin sanoen lakiehdotus saattaisi johtaa yksittäisen proviisorin nousuun varsin laajan apteekkiketjun omistajaksi nykyisellä yhtiömuodolla. Tätä osaa kohtaan on helppo ennustaa tulevan jonkin verran kritiikkiä.

 

6 Lääketaksan sitovuus ja alennukset

Lääketaksan sitovuudesta luopuminen on toinen aloitteen ehdottamista muutoksista. Nykyisin valtioneuvoston määräämä läääketaksa määrää tarkkaan sen, kuinka paljon vähittäisportaassa laitetaan katetta tukkuhintojen päälle. Lakialoite muuttaisi lääketaksan hinnan enimmäishinnaksi jonka alapuolelle yrittäjä saa mennä. 

 

7 Apteekkimaksu 

Apteekkimaksulla tasataan eri kokoisten apteekkien kannattavuutta. Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

8 Lääkkeiden tukkuhintojen säätely

Lääketaksan lisäksi lääkkeiden hintoja säädellään tukkutasolla. Lääkettä valmistava lääketehdas anoo lääkkeiden hintalautakunnalta (Hila) “kohtuullista tukkuhintaa” jonka perusteella lääketaksajärjestelmä sitten laskee vähittäishinnan jonka Kela puolestaan korvaa.

Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

9 Lääketukkukaupan yksikanavajärjestelmä

Lakiehdotus ei johtaisi tältä osin muutoksiin nykykäytäntöön.

 

10. Muut parametrit

Muita aiemman jäsentelyn ulkopuolisia ehdotuksia lakialoitteessa ei ole. 

 

Mitä on odotettavissa?

Ennustaminen on vaikeaa. Mutta ehdotuksen yllättävin seuraus olisi laajojen proviisoriomisteisteen ketjujen syntyminen. Tätä en usko alan pystyvän sulattamaan, joten uskoisin lakivalmistelussa tulevan eteen proviisorikohtaisen määräsäätelyn pysyvän voimassa. Toisin sanoen, yksittäinen proviisori voisi omistaa esim. enintään neljä apteekkia. Tällä vältettäsiin "apteekkipamppujen" tai "kummisetien" syntyminen. 

Lisäksi huomioitavaa on, että aloite ei mitenkään sallisi lääketukkujen tai ulkomaisten ketjujen pääsyä suomalaiseen apteekkikauppaan. Tämä on poliittisesti hyvin fiksu veto ja tulee varmasti helpottamaan nimien keruuta aloitteen taakse. 

Tästä johtuen uskoisin tämän aloitteen johtavan lakimuutokseen ja jäävän historiaan yhtenä menestyneimmistä ensimmäisen kauden oppositiokansanedustajan tekemistä aloitteista. 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän SimoVidgren kuva
Simo Vidgren

Hei, tässä minun muutama huomio lakialoitteesta.
1. Kuten Anterokin on viimein ymmärtänyt ja mikä on ollut pitkää selvillä ei apteekkien lukumäärän lisäämisestä johtuvaa apteekkiveron laskua ole mahdollista kuroa umpeen pelkällä hintakilpailulla, eli pelkkä lupien vapautus johtaa valtion lääkekulujen suureen kasvuun. Tämän johdosta hän on esittänyt lakialoitteessa yksittäisen apteekkarin perustaman ketjun sallimisen. Tämä on ainoa tapa lisätä kilpailua, mutta leikata yksittäisen lääkkeen apteekkikatetta, koska jokainen ketjun apteekki kuuluisi yhden apteekkarin apteekkiveron ja ansiotuloveron alle, jolloin molemmat kasvaisi nopeasti maksimiin.
2. Toinen mielenkiintoinen seikka liittyy lääkelain pykälän 52 poistoon: Tällä on 2 vaikutusta; 1) maan kattava lääkejakelu vaarantuu, koska sivuapteekin pitovelvollisuus poistuu alueilta, joilla ei ole itsenäisen apteekin kannalta riittävää toimintaedellytystä. Näitä on juuri pienet syrjäkylien apteekit, joiden lääkejakelu on ollut isomman pääapteekin hoidettavana. 2) Yliopiston apteekin 16 apteekin kiintiö poistuu. Tämä on toinen tapa säästää valtion menoja, kun valtion oma apteekki pystyy levittäytymään koko maahan ja johtuen eri verokohtelusta on yksityisen apteekin mahdotonta vastata hintakilpailuun. Tämä on askel kohti apteekkijärjestelmän sosialisointia. Tätä tukee myös YA:n Ego-ketjun perustaminen ja liikepaikkojen varaus.

Nämä huomioiden, en usko, että sivuapteekkien lukumäärän rajaus tulee poistumaan jos lakialoite menee läpi, koska silloin ainoastaan heikennetään maan kattava lääkejakelu ja lisätään valtion lääkekustannuksia. Jos 52 pykälä jää voimaan ei lakiuudistuksella ole mitään mahdollisuutta vähentää valtion lääkemenoja ja koko lakiuudistus menettää merkityksensä, koska vapaisiin lupiin ei voi sisällyttää sivuapteekin pitovelvollisuutta.

Ystävällisin terveisin

Simo Vidgren

Toimituksen poiminnat